• Pierwsze pisma greckie o dziewictwie

30.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788382051858
Zostaw telefon

Opracowanie: ks. Józef Naumowicz

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 342

Okładka: miękka

Format: 12,5 cm x 19,5 cm

Seria: Źródła monastyczne 16, starożytność 14

 

Są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni (Mt 19,12) – te słowa Jezusa, trudne do pojęcia dla Jego słuchaczy, stały się bardziej oczywiste wraz z rozwojem chrześcijaństwa. Od II wieku wzrastała bowiem liczba kobiet i mężczyzn, którzy świadomie i dobrowolnie na całe życie wybierali stan bezżeństwa, związany z czystością i zwany dziewictwem.

Wybór tego stanu nie był wolny od problemów. Z jednej strony bowiem nie zawsze sprzyjał mu klimat społeczny i kulturowy, z drugiej zaś – preferowały go różnorodne ruchy enkratyczne, niekiedy heterodoksyjne, negujące wartość małżeństwa i prokreacji. Należało opracować teologiczne uzasadnienie tego stanu, nadać mu podstawy praktyczne i organizacyjne, określić relację do związku małżeńskiego. Kwestiami tymi zajmowały się traktaty o dziewictwie, jakie powstawały od III wieku.

Niniejszy tom zawiera trzy najstarsze pisma na ten temat napisane po grecku: dwa Listy do dziewic Pseudo-Klemensa Rzymskiego, mówiące o bezżennych ascetach wędrownych, Ucztę Metodego z Olimpu, którą można uznać za pierwszy traktat teologiczny o dziewictwie, wreszcie anonimową homilię o ascetach żyjących w czystości, ale pozostających w swych rodzinach. Pisma te są ważne dla dziejów pierwotnego ascetyzmu chrześcijańskiego.

Związane z konkretnymi sytuacjami i problemami swojej epoki, nie podają one łatwych i powszechnie przyjętych recept. Zgodnie podkreślają jednak wartość, jaką stanowi dziewictwo, dobrowolnie podjęte dla królestwa niebieskiego i wynikające z miłości do Boga. Jest to problem uniwersalny, aktualny w każdym czasie, szczególnie zaś wtedy, gdy dziewictwo jest negowane i staje się „głupstwem dla świata” lub gdy jego temat jest zapomniany w okresie ogromnego dowartościowania małżeństwa.

Pisma te stanowią też cenne świadectwo tego, co można nazwać „ascezą przedmonastyczną”, to znaczy życia ascetów obu płci, którzy przed pojawieniem się – w końcu III wieku – właściwego monastycyzmu, związanego z odejściem na pustynię, pozostawali w swoich rodzinach i lokalnych wspólnotach, ale odróżniali się od innych chrześcijan przez świadomy i dobrowolny wybór życia w bezżeństwie i powściągliwości. Sam monastycyzm określany jest przez anachorezę czyli odejście ascety od świata, aby żyć „w samotności”, na pustyni czy w górach, albo za murami klasztoru.

Idea bezżeństwa i czystości, wypracowana w trzech pierwszych wiekach, w sposób oczywisty weszła do tradycji monastycznej i stanowi jej istotny składnik. Dlatego też zrozumiałe jest, że pisma podejmujące tematykę dziewictwa ukazują się w serii: "Źródła monastyczne"

(ks. Józef Naumowicz)

Spis treści:

Skróty  /7

Wstęp (ks. Józef Naumowicz)  /9

1. Wczesnochrześcijańskie pisma o dziewictwie  /11

2. Niektóre aspekty nauki o dziewictwie  /50

Bibliografia ogólna  /61

Pseudo-Klemens Rzymski - listy o dziewictwie

Wstęp  /69

Starożytność świadectwa i teksty Listów  /69

Miejsce i czas powstania  /74

Problematyka Listów i układ treści  /77

Obraz życia ascetycznego  /80

Bibliografia  /87

Przekład  /91

List I  /91

List II  /111

Metody z Olimpu - Uczta

Wstęp  /129

Bibliografia  /141

Prolog  /145

Mowa I. Marcella  /149

Mowa II. Teofila  /158

Mowa III. Talia  /169

Mowa IV. Teopatra  /189

Mowa V. Taluza  /196

Mowa VI. Agata  /207

Mowa VII. Procylla  /214

Mowa VIII. Tekla  /224

Mowa IX. Tyzjane  /255

Mowa X. Domnina  /266

Przemówienie Arete  /279

Epilog  /286

Anonimowa (pseudo-Bazylego) homilia o dziewictwie 

Wstęp  /295

Autor i data powstania homilii  /295

Ascetyzm rodzinny  /299

Rola rodziców  /301

Dziewice i asceci  /305

Bibliografia  /307

Przekład  /309

Indeks biblijny  /331

Indeks imion i nazw własnych  /337

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie